Realizując zadanie, Powiat Bieruńsko-Lędziński utworzył nowoczesną pracownię “Zielona pracownia w PZS w Bieruniu – Interaktywna przyroda”. Na potrzeby pracowni jedna z sal lekcyjnych przeszła kapitalny remont – wymieniono nawierzchnię podłogową, wykonano prace malarskie, zakupiono fototapetę układ okresowy pierwiastków oraz kolaże o tematyce przyrodniczej i ekologicznej. W pracowni pojawiła się również piramida żywienia, która jest prostym, wizualnym sposobem przedstawienia zasad prawidłowego żywienia.
- Układ okresowy pierwiastków – fototapeta
- Piramida żywienia – model przestrzenny
Pracownia została wyposażona w nowoczesne trapezowe stoły umożliwiające reorganizację i dostosowanie stanowisk do wymogów poszczególnych zajęć – teoretycznych lub ćwiczeniowych. Zakupiono ergonomiczne krzesła i taborety obrotowe do stanowisk mikroskopowych. Nowoczesne wyposażenie uzupełniły szafki na pomoce dydaktyczne, stół demonstracyjny do wykonywania eksperymentów oraz szafa do przechowywania odczynników chemicznych.
- Stanowiska mikroskopowe
- Stanowiska mikroskopowe
- Szafka na preparaty i szkiełka
- Stoliki uczniowskie
- Widok ogólny sali 207
- Stół doświadczalny
Ponadto został zainstalowany wysokiej jakości monitor interaktywny, dzięki któremu nauczyciele w wartościowy i bardziej atrakcyjny sposób mogą realizować założone cele i rozwijać pasje uczniów. Na stanowisku nauczyciela zainstalowano komputer połączony z Internetem pozwalający obsługiwać sprzęty multimedialne w pracowni.
W ramach realizacji zadania doposażono pracownię w nowoczesne mikroskopy biologiczne z wbudowanym diodowym systemem oświetlenia do światła odbitego i przechodzącego, co pozwala na obserwację preparatów mikroskopowych, jak i innych obiektów np. liści bądź monet.
- Monitor interaktywny
- Mikroskop nauczycielski z kamerą
- Wydruk z ekranu interaktywnego
Na stanowisku nauczyciela zainstalowano mikroskop nauczycielski z wbudowaną kamerą, który umożliwia dowolną obróbkę komputerową oglądanego obrazu oraz prezentację preparatów mikroskopowych dużej grupie uczniów.
Pracownia została wyposażona w nowoczesne ruchome modele np. mózgu, skóry, serca i ucha, które obrazują wybrane procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka. Efektem pracy uczniów, będzie przede wszystkim lepsze zrozumienie powiązań pomiędzy budową a funkcją różnych narządów.
- Zaplecze – model układu kostnego człowieka i fartuchy labolatoryjne
- Zaplecze – szafa z odczynnikami chemicznymi
- Waga szalkowa
- Modele biologiczne, m.in układu mięśniowo-stawowego i DNA
- Modele biologiczne
- Modele biologiczne
Dzięki zakupionym odczynnikom chemicznym uczniowie mogą poznać chemię od strony eksperymentalnej.
Uzupełnieniem bazy dydaktycznej są pomoce w postaci preparatów mikroskopowych, preparatów zatopionych w pleksi, szkieletu człowieka, układanek chemicznych oraz szkła laboratoryjnego.
Efekt ekologiczny:
Dzięki realizacji zadania „Zielona pracownia w PZS w Bieruniu – Interaktywna przyroda” osiągnięto zakładany efekt ekologiczny. Przede wszystkim uczniowie mają możliwość pogłębiania swojej świadomości ekologicznej poprzez naukę z wykorzystaniem metod aktywizujących, korzystając z bogatej bazy dydaktycznej. Poza tym sami mogą dokonywać obserwacji i dokumentować swoją pracę, promując zagadnienia z zakresu ochrony środowiska-segregację śmieci, świadome zakupy, itp.
Szkoła prowadzi działania promujące ochronę środowiska m.in. poprzez uczestnictwo w ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie świata”, organizuje zbiórkę zużytych baterii, telefonów komórkowych i zakrętek plastikowych. W szkole działa koło przyrodnicze, na którym uczniowie odkrywają tajemnice przyrody na drodze przeprowadzanych doświadczeń oraz łączenia praktyki z teorią. Ekologia jest bardzo częstym tematem, który pojawia się na lekcjach biologii, chemii i geografii.