Technik rachunkowości
TECHNIK RACHUNKOWOŚCI – zawód dla specjalistów od wynagrodzeń i podatków.
Kształcenie w zawodzie technik rachunkowości ma na celu przygotowanie absolwentów do sprawnego wykonywania różnorodnych zadań zawodowych w warunkach gospodarki rynkowej. Do podstawowych zadań zawodowych wykonywanych przez technika rachunkowości należy m.in. prowadzenie prac związanych z księgowością w różnych jednostkach organizacyjnych, obliczania wynagrodzeń, sporządzania umów, rozliczania podatków i ubezpieczeń społecznych, jak również wykonywanie typowych prac biurowych. Szkoła przygotowuje także do prowadzenia własnej działalności gospodarczej i samodzielnego rozliczania podatków. Technikum rachunkowości to solidna podstawa do kontynuowania nauki na kierunkach ekonomicznych.
Przedmioty zawodowe przygotowują do następujących kwalifikacji zawodowych:
- EKA.05 – Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych.
- EKA.07 – Prowadzenie rachunkowości
Absolwent szkoły będzie przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
w zakresie kwalifikacji EKA.05. Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych:
- prowadzenie rekrutacji i selekcjonowania kandydatów do pracy
- sporządzanie dokumentacji kadrowej
- prowadzenie spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi
- obliczanie wynagrodzeń i składek pobieranych przez ZUS
- prowadzenie analizy zatrudnienia i wynagrodzeń
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń podatkowych
- prowadzenie rozliczeń finansowych z kontrahentami i bankami.
w zakresie kwalifikacji EKA.07. Prowadzenie rachunkowości:
- organizowania rachunkowości jednostek organizacyjnych
- ewidencjonowania operacji gospodarczych
- przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczania jej wyników
- wyceniania składników aktywów i pasywów
- ustalania wyniku finansowego
- sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych
- prowadzenia analizy finansowej.
Typowe miejsca pracy:
• własna działalność gospodarczą
• biuro rachunkowe,
• bank,
• urząd skarbowy, jednostki administracji samorządowej,
• działy kadr, księgowości i administracji przedsiębiorstw,
• sekretariaty,
• instytucje ubezpieczeniowe
Przedmioty punktowane przy naborze:
• język polski,
• matematyka,
• wiedza o społeczeństwie,
• do wyboru: informatyka, geografia, technika, historia (system elektroniczny wybiera przedmiot najwyżej oceniony).